A proč
Proč se do kampaně zapojit?
Jaro je tady a s ním přichází mnoho příležitostí, jak zpříjemnit výuku dětem i sobě. Jednou z nich je oblíbená akce Měsíc školních zahrad. Nemusíte si dělat žádnou pedagogickou přípravu, stačí si stáhnout výzvy a vyrazit ven.
Výzkumy ukazují, že pobyt dětí venku v zeleni je zcela zásadní pro jejich zdravý fyzický i psychický vývoj; školní zahrada je pro vzdělávání a výchovu dětí v předškolním věku vhodnější prostředí než třída mateřské školy. Navíc si děti v tomto věku upevňují vztah k přírodě, nesou si jej do života a promítne se do její ochrany v dospělosti.
Proč být s dětmi více venku?
Očima odborníka MUDr. Vladimíra Kmocha
– psychiatr, adiktolog, zabývá se digitální závislostí, zahradní terapií
Výzkumy prokázaly, že přírodní prostředí ve školkách má pozitivní vliv na zdraví, kreativitu, odolnost a sociální vazby dětí. Níže jsou shrnuty hlavní přínosy a uvedeny příslušné studie:
1. Zdravý vývoj a psychická odolnost: Čas strávený v přírodě podporuje zdravý fyzický a duševní rozvoj dětí. Například studie ukázaly, že děti vystavené přírodním prvkům ve školkách vykazují lepší sociálně-emocionální odolnost a psychické zdraví. Prostředí s vegetací napomáhá snižování stresu a navozuje pocity klidu, vede ke snížení stresové osy, což příznivě ovlivňuje jejich odolnost vůči stresovým situacím (Ernst, Juckett, & Sobel, 2021; Chawla, 2014).
2. Sociální dovednosti a spolupráce: Přírodní prostředí přispívá k rozvoji sociálních dovedností a schopnosti spolupráce mezi dětmi. Interakce ve volné přírodě vytváří prostor pro přirozenou komunikaci a spolupráci, což pomáhá rozvíjet vztahy a budovat základní sociální dovednosti (Ernst & Burcak, 2019) .Výzkumy ukazují, že přírodní prostředí v mateřských školkách významně přispívá k rozvoji kooperace mezi dětmi, jelikož příroda poskytuje jedinečné příležitosti pro týmovou práci a společné řešení problémů.
3. Kreativita a zvídavost: Přírodní prostředí poskytuje prostor pro otevřené a nestrukturované aktivity, které podporují tvořivost a představivost. Výzkum ukázal, že děti navštěvující školky s přírodním prostředím vykazují vyšší úroveň kreativity a zvídavosti ve srovnání s dětmi z tradičních školek (Ernst & Burcak, 2019).
4. Vztah k přírodě a odpovědnost za ni: Pobyt v přírodním prostředí podporuje hlubší vztah dětí k přírodě a rozvíjí v nich pocit odpovědnosti za životní prostředí. Děti si tímto způsobem vytvářejí pozitivní návyky a hodnoty spojené s ochranou přírody, což může mít dlouhodobý vliv na jejich ekologické uvědomění a postoje k udržitelnosti (Children & Nature Network, 2023).
5. Kooperace mezi dětmi: Výzkumy ukazují, že přírodní prostředí v mateřských školkách významně přispívá k rozvoji kooperace mezi dětmi, jelikož příroda poskytuje jedinečné příležitosti pro týmovou práci a společné řešení problémů. Tyto studie naznačují, že začlenění přírodních prostor do vzdělávání dětí v mateřských školkách může zásadně přispět k rozvoji jejich schopnosti spolupracovat, což je dovednost důležitá pro jejich budoucí vztahy a sociální dovednosti.
1/3 předškoláků je venku po školce méně než hodinu denně
90 % předškoláků vnímá pobyt v zahradě školky pozitivně
Citace a zdroje:
• Ernst, J., Juckett, E., & Sobel, D. (2021). Comparing the impact of nature, blended, and traditional preschools on children’s resilience: Some nature may be better than none. Children & Nature Network. Získáno z Children & Nature Network.
• Ernst, J., & Burcak, F. (2019). Young children’s contributions to sustainability: The influence of nature play on curiosity, executive function skills, creative thinking, and resilience. Sustainability, 11(15). doi: 10.3390/su11154212.
• Chawla, L. (2014). Benefits of Nature Contact for Children. Childhood By Nature. Získáno z Childhood By Nature.
• Zlomková, I. (2013). Analýza současného stavu a využití certifikovaných školních přírodních zahrad v ČR. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury. Dostupné z: https://theses.cz/id/fzybj0/.
• Ekologické centrum Líska (2020). Přírodní zahrady jako nástroj pro rozvoj environmentálního povědomí a sociálních dovedností v MŠ. Projektový materiál dostupný na webu organizace Líska.
• Táborský A. (2023). Terapie mezi stromy. Portál, Praha.
