Inspirujte se, jak podpořit přirozené vzdělávání.

Budeme s vámi sdílet hry a nápady jak společně s dětmi objevovat, tvořit a hlavně žasnout venku.


Vytvořte si společný rituál. Denně alespoň na chvilku ven do zeleně + jednou týdně na procházku někam do přírody, vyčistit si hlavu a rozhýbat tělo. Nechte dětem také dostatek prostoru a času pro volnou hru v přírodě nebo na zahradě.


Aktivity, které podporují přirozené učení, vznikají v dílně Učíme se venku za podpory
Nadace Proměny Karla Komárka.
 

?>

Modely bez obratlů
2.6.2020

VÝZVA: Lépe poznat vybrané bezobratlé živočichy. Zkoumat tvary, barvy, detaily. Prohlubovat porozumění i vztah. Rozvíjet kreativitu při využívání přírodnin v okolí

 

CO BUDEME POTŘEBOVAT: přírodniny, hlínu, papíry, podložky, tužky, pastelky, (modelínu / samotuhnoucí hmotu, lepidlo, lepenku)

 

1. VÝBĚR MODELU
Tvořit mohou jednotlivci i skupiny. Každý si vybere jednoho či dva živočichy, prozkoumá jejich tvar a barvu těla. Vydá se na sběr vhodných přírodnin do okolí.

 

2. 2D MODEL

V dalším kroku si děti vyzkouší sestavit plochý model vybraného zvířete. Mohou ho vyskládat na papír či nalepit do pracovního listu. V závěru tohoto kroku je vhodné udělat malou vernisáž a projít si výtvory, případně zachytit díla pomocí fotoaparátu.

 

3. 3D MODEL

Hlína napomáhá prohloubit pozorování zvířat. Najednou přicházejí zajímavé otázky, např.: Jak se liší průřez tělem stonožky a mnohonožky? Hliněný model vše krásně ilustruje. Prostorové modely mohou být opět doplněny přírodninami. Skvěle se rozvíjí kreativita a tvořivost – jak z mála získat maximum. Pokud je třeba, mohou se některé části i zvýraznit tužkou či pastelkami.

 

4. VÝSTAVA

V závěru doporučujeme uspořádat v domluveném prostoru výstavu. Ve venkovní galerii má každý umělec možnost instalovat své dílo na vhodné místo – tam, kde by se bezobratlý model cítil co nejlépe (pokud by byl živý, měl by zde potravu či úkryt).

 

5. BEZOBRATLÝ ŽIVOT

Když je výstava ukončena, doporučujeme nechat ještě čas k hraní a řádění, při kterém vznikají ty nejzajímavější badatelské otázky. Děti si často vezmou svůj model do hry, vytvoří skupinky a rozvíjí příběhy. Najednou potřebují vědět, co přesně loví mnohonožka, jak často znakoplavka vyplavuje k nádechu, zda přežije okružák na suchu nebo jak loví potápník. Tyto otázky skvěle ukazují hloubku zájmu a často i vznikající vztah k vybranému druhu bezobratlých živočichů. Je to výborný základ, tzv. sněhová koule, která na sebe postupně nabaluje vhled a zájem o další druhy.

 

Celou aktivitu včetně fotoinspirace najdete v připojeném souboru, který je ke stažení zdarma.

Modely bez obratlů