Inspirujte se, jak podpořit přirozené vzdělávání.

Budeme s vámi sdílet hry a nápady jak společně s dětmi objevovat, tvořit a hlavně žasnout venku.


Vytvořte si společný rituál. Denně alespoň na chvilku ven do zeleně + jednou týdně na procházku někam do přírody, vyčistit si hlavu a rozhýbat tělo. Nechte dětem také dostatek prostoru a času pro volnou hru v přírodě nebo na zahradě.


Aktivity, které podporují přirozené učení, vznikají v dílně Učíme se venku za podpory
Nadace Proměny Karla Komárka.
 

?>

Ve vodě to žije
1.6.2020

VÝZVA: Pozorovat skutečný život ve vodě přímo v terénu a porovnat ho s obrázky v učebnicích. S respektem odchytit a prohlédnout si zástupce vodních bezobratlých.

 

CO BUDEME POTŘEBOVAT: lupy či kelímkové lupy, nádoby na vodu, síťky, pinzety, určovací klíče, pracovní list (PL), tužky a papíry

 

1. krok: ODHAD

Nejprve děti mohou odhadnout, kdo asi žije, a koho mohou pozorovat v rybníčku, potůčku nebo jezírku. Svůj odhad zapíší či zakreslí. Je lepší teď nehodnotit, co je a není možné. Lepší je nechat se překvapit

 

2. krok: LOV

Než se vrhneme na lov, je dobré si ukázat, jak se u vody pohybujeme a jak šetrně lovíme. Jak snadno přemístit ulovené bezobratlé do nádobky (překlopením či štětcem atd.), jak je budeme později stejně opatrně vracet. A můžeme lovit!

 

3. krok: POZOROVÁNÍ

Po ulovení hned pozorujeme, kreslíme, určujeme, sdílíme. Po cca 10–15 minutách je třeba bezobratlé vypustit zpět do vody (na místa, kde je děti ulovily). Můžeme s dětmi povídat, proč je to potřeba.

 

4. krok: OHLÉDNUTÍ

Nakonec porovnáme své odhady – kdo ve vodě asi žije – s tím, koho jsme skutečně objevili. Můžeme kratičce diskutovat, koho dalšího jsme mohli ulovit. Co bylo pro děti největší překvapení a zážitek? Co objevily, ale na obrázku v učebnici by si toho asi nevšimly?

 

Celou aktivitu včetně fotoinspirace najdete v připojeném souboru, který je ke stažení zdarma.

Ve vodě to žije