Inspirujte se, jak podpořit přirozené vzdělávání.

Budeme s vámi sdílet hry a nápady jak společně s dětmi objevovat, tvořit a hlavně žasnout venku.


Vytvořte si společný rituál. Denně alespoň na chvilku ven do zeleně + jednou týdně na procházku někam do přírody, vyčistit si hlavu a rozhýbat tělo. Nechte dětem také dostatek prostoru a času pro volnou hru v přírodě nebo na zahradě.


Aktivity, které podporují přirozené učení, vznikají v dílně Učíme se venku za podpory
Nadace Proměny Karla Komárka.
 

?>

Zlomky venku
4.5.2020

VÝZVA: Pomocí přírodnin otestovat, jak si se zlomky hrát, měřit, dělit a užít si u toho radost a pohyb venku.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: Nepotřebujete speciální pomůcky, stačí přírodniny, pro některé aktivity se hodí pastelky, křída a případně i provázky, nůž či zahradní nůžky

1. ZLOMKY – ZLOMÍ CELEK

Na úplný začátek se hodí dělení s klacíky. Hra pomáhá dětem pochopit, co to vůbec zlomky jsou. Vyzkouší si v praxi, jak se celek – suchá větvička – zlomí na části, například na dvě poloviny. Ideální je zastavit se někde na kraji lesíka či křovin, kde je dostatek drobných suchých větví. Případně lze na podzim použít i suché pevnější stonky bylin. Pokud máme klacíků dost, lámeme je na poloviny, třetiny, čtvrtiny atd. Je-li jich málo, stačí zlomit jen jednou, a pak si ukazovat, nebo označit pastelkou/křídou. Můžeme přidat i náročnější výzvy, např.: Jak dlouhá bude jedna desetina z klacku dlouhého jeden metr?

2. BAREVNÉ TYČKY

Hra může navazovat na předchozí, jen děti (samy či ve skupinách) zkusí označit nejběžnější zlomky na větvičkách, které najdou v okolí. Pracovat mohou pomocí větví, metru, pravítka, ale neoblíbenější bývá provázek. Výsledné tyčky pak používáme jako hádanky. Každý (jednotlivec/dvojice/skupina) si vylosují jednu a zkusí určit, jaké zlomky jsou na tyčce vyznačeny. Takto vyrobenou sadu větviček si můžeme vzít i zpět pod střechu a další dny hru opakovat. Ještě lepší ale je schovat si ji venku na tajné místo. Je to příležitost vyrazit zase ven – na kontrolu a zopakování.

3. DĚLENÍ SVAČINY

Na závěr (či v průběhu) zlomkové výpravy se hodí předat dětem vhodnou svačinu v celku, ať ji rozdělí na dva, tři, čtyři či více dílů. Dobře se dělí velký koláč, štrúdl, bábovka, sušenky, kupa oříšků, jablka atd.

Celou aktivitu včetně tipů a fotoinspirace najdete v připojeném souboru, který je ke stažení zdarma.

 

Zlomky venku