Inspirujte se, jak podpořit přirozené vzdělávání.

Budeme s vámi sdílet hry a nápady jak společně s dětmi objevovat, tvořit a hlavně žasnout venku.


Vytvořte si společný rituál. Denně alespoň na chvilku ven do zeleně + jednou týdně na procházku někam do přírody, vyčistit si hlavu a rozhýbat tělo. Nechte dětem také dostatek prostoru a času pro volnou hru v přírodě nebo na zahradě.


Aktivity, které podporují přirozené učení, vznikají v dílně Učíme se venku za podpory
Nadace Proměny Karla Komárka.
 

?>

Životní cyklus
27.4.2020

VÝZVA: Objevovat změny a vývoj v přírodě. Vyrobit si vlastní kamenné pomůcky k zobrazení životního cyklu vybraných druhů.

CO BUDEME POTŘEBOVAT: kameny, pastelky, fixy, tužky, knihy, atlasy či určovací klíče, lupu, (křídu)

 

1. POZORUJEME V PŘÍMÉM PŘENOSU

Na výpravách do přírody, včetně zelených míst ve městě či v zahradě, pozorujeme, jak se co mění a vyvíjí. Kde co nově roste, kdo kam nakladl vajíčka, už se vylíhli pulci, …?

2. HLEDÁME ODPOVĚDI

Pokud děti baví pozorování vývoje, určitě padá i mnoho otázek. Jak se do vody ta vajíčka dostala? Proč ta žába skřehotá? Co dělá na květech včela? Jak pije motýl? Je skvělé si s dětmi hodně vyprávět, pozorovat v přírodě, ptát se, nabízet obrázky a knížky. Čím víc odpovědí najdou děti samy, tím lépe. Hodí se mít pár kvalitních knih o přírodě, které můžete brát s sebou i do terénu na deku. Když se nám otázky a povídání kolem vývoje jednotlivých druhů opakují, možná děti ocení příležitost vyrobit si pomůcku: kameny s obrázky životních cyklů vybraných živočichů. Skvěle se s nimi hraje i bádá.

3. TVOŘÍME KAMENNÝ ŽIVOTNÍ CYKLUS

Nejprve s dětmi vyrazíme na hledání vhodných kamenů. Nejlépe se maluje na ploché hrubší kameny – hodí se najít si v okolí jejich stálý zdroj. Pak si na příjemném místě (na dece, lavici, terase) rozložíme knížky, obrázky a hurá na malování. Každý může namalovat nějaký obrázek z vývoje života např. včely, motýlka, žabky, šídla atd. Malým dětem můžeme namalovat obrysy, které ony vybarvují. Pokud vyrábíme víc životních cyklů, můžeme na druhou stranu kamenů namalovat barevné tečky, a tak označit, co k čemu patří.

Pak už je na dětech, jak si s kameny vyhrají. Mohou skládat vývoj živočichů do řady nebo do kruhu. Na papír či křídou na zem si mohou domalovat i šipky.

Celou aktivitu včetně tipů a fotoinspirace najdete v připojeném souboru, který je ke stažení zdarma.

Životní cyklus